Silhouetkunst is wat ik een paar van de omgekeerde glasschilderij zou noemen onder het werk dat ik de afgelopen jaren heb gemaakt, dat lijkt op te vallen tussen de andere. De reden hiervoor is dat ze wat aan de intense kant zijn, terwijl tegelijkertijd de achtergrond lijkt weg te smelten. De meeste, maar niet alle, zijn opzettelijk op deze manier gedaan.
Laten we als voorbeeld voor instructie de wolf op de skyline gebruiken. Er is niet genoeg ruimte in één artikel om het hele proces uit te leggen, dus ik moet aannemen dat je al weet waar je moet beginnen met schilderen op glas. Zo niet, verwijs dan gerust naar mijn eerdere artikelen met instructies. Om met schilderen te beginnen, ga je het laatste ding dat als eerste op de foto is gestapt, plaatsen. Onthoud dat het voltooide werk zich aan de achterkant van het glas bevindt, dus dat zal het eerste zijn dat de aandacht op het oog vestigt. Dit betekent dat je eerst de wolf inkleurt. Vergeet niet dat hij huilt. Dit betekent (niet echt, maar in de lijn waarin je moet denken) dat hij een diepe teug lucht in zijn longen zal hebben gezogen en zijn ruggengraat tot het uiterste heeft gestrekt. Er komt heel weinig licht van de zonsondergang, dus de kleuren die je in de wolf gaat gebruiken, zijn erg donker en niet gearticuleerd. Om deze kleuren te krijgen, kunt u een zeer kleine hoeveelheid zwart gebruiken, maar gebruik meer van de diepere kleuren, zoals de donkerdere rood-, groen- en blauwtinten, gemengd. Teken de wolf in met je kwast. Maak hem dicht genoeg bij de voorkant (onderkant) van het schilderij, om het middelpunt van de aantrekkingskracht te zijn.
Dit wil echter niet zeggen dat hij in het middelpunt van het schilderij wil staan. Om die verdwaalde haren rond de keel en schouders van de wolf te krijgen, laat je een heel klein beetje verf op de borstel achter. Mogelijk moet u zelfs een deel ervan met een doek van de borstel vegen. Je legt je penseel bijna verticaal op het glas, met het borstelige uiteinde naar buiten gericht, van de wolf af. Het grootste deel van de borstel zal in het lichaam van de wolf liggen, met alleen de uiteinden van de borstelharen die zich over de rand van de wolf uitstrekken. Meestal houd ik mijn adem in terwijl ik dit doe, soms veel te lang! Terwijl je de borstel langs de rand van de wolf rolt, moet je eraan denken om de haren van de borstel in dezelfde richting te laten wijzen als het haar van de wolf. Er zullen ook wat losse haren rond de staart en voeten zijn. Wolven hebben veel opvulling aan de voeten nodig, dus ze zijn behaard. Ga op dezelfde manier te werk. Nu, uiterst belangrijk, u moet dit laten drogen voor de volgende stap.
Nu de wolf droog is, is het tijd om het volgende te schilderen dat in het schilderij is verwerkt. Dat zou de aarde zijn. De grond waarop hij staat. Omdat je wolf aan de hemel is gelijnd, zal de grond slechts tot aan zijn voeten komen, of slechts iets verder. Onthoud dat dit bij zonsondergang is, dus er is niet veel licht. Gebruik deze keer dezelfde kleuren die je had voor de wolf met donkerbruin of gebrand omber. Misschien wil je daar ook meer groen. Alleen de feiten van het landschap hier. Houd er rekening mee dat de wolf het onderwerp is. Verf op de hele voorgrond. Laat het drogen. Het laten drogen kan enkele uren tot weken duren, afhankelijk van de verfsoorten die u gebruikt.